Rabiatul Adawiyah | Perindu Cinta Ilahi
Rabi’ah binti Ismail al-Adawiyah tergolong wanita sufi yang terkenal dalam sejarah Islam. Dia dilahirkan sekitar awal kurun kedua Hijrah berhampiran kota Basrah di Iraq. Dia lahir dalam sebuah keluarga yang miskin dari segi kebendaan namun kaya dengan peribadatan kepada Allah. Ayahnya pula hanya bekerja mengangkut penumpang menyeberangi Sungai Dijlah dengan menggunakan sampan.
Pada akhir kurun pertama Hijrah, keadaan hidup masyarakat Islam dalam pemerintahan Bani Umaiyah yang sebelumnya terkenal dengan ketaqwaan telah mulai berubah. Pergaulan semakin bebas dan orang ramai berlumba-lumba mencari kekayaan. Justeru itu kejahatan dan maksiat tersebar luas. Pekerjaan menyanyi, menari dan berhibur semakin diagung-agungkan. Maka ketajaman iman mulai tumpul dan zaman hidup wara’ serta zuhud hampir lenyap sama sekali.
Namun begitu, Allah telah memelihara sebilangan kaum Muslimin agar tidak terjerumus ke dalam fitnah tersebut. Pada masa itulah muncul satu gerakan baru yang dinamakan Tasawuf Islami yang dipimpin oleh Hasan al-Bashri. Pengikutnya terdiri daripada lelaki dan wanita. Mereka menghabiskan masa dan tenaga untuk mendidik jiwa dan rohani mengatasi segala tuntutan hawa nafsu demi mendekatkan diri kepada Allah sebagai hamba yang benar-benar taat.
Bapa Rabi’ah merupakan hamba yang sangat bertaqwa, tersingkir daripada kemewahan dunia dan tidak pernah letih bersyukur kepada Allah. Dia mendidik anak perempuannya menjadi muslimah yang berjiwa bersih. Pendidikan yang diberikannya bersumberkan al-Quran semata-mata. Natijahnya Rabi’ah sendiri begitu gemar membaca dan menghayati isi al-Quran sehigga berjaya menghafal kandungan al-Quran. Sejak kecil lagiRabi’ah sememangnya berjiwa halus, mempunyai keyakinan yang tinggi serta keimanan yang mendalam.
Menjelang kedewasaannya, kehidupannya menjadi serba sempit. Keadaan itu semakin buruk setelah beliau ditinggalkan ayah dan ibunya. Rabi’ahjuga tidak terkecuali daripada ujian yang bertujuan membuktikan keteguhan iman. Ada riwayat yang mengatakan beliau telah terjebak dalam kancah maksiat. Namun dengan limpah hidayah Allah, dengan asas keimanan yang belum padam di hatinya, dia dipermudahkan oleh Allah untuk kembali bertaubat. Babak-babak taubat inilah yang mungkin dapat menyedar serta mendorong hati kita merasai cara yang sepatutnya seorang hamba bergantung harap kepada belas ihsan Tuhannya.
Ucapan Rabi’ah sewaktu kesunyian di ketenangan malam ketika bermunajat kepada Allah:
“Ya Allah, ya Tuhanku. Aku berlindung diri kepada Engkau daripada segala yang ada yang boleh memesongkan diri daripada-Mu, daripada segala pendinding yang boleh mendinding antara aku dengan Engkau!
“Tuhanku! bintang-bintang telah menjelma indah, mata telah tidur nyenyak, semua pemilik telah menutup pintunya dan inilah dudukku di hadapan-Mu.
“Tuhanku! Tiada kudengar suara binatang yang mengaum, tiada desiran pohon yang bergeser, tiada desiran air yang mengalir, tiada siulan burung yang menyanyi, tiada nikmatnya teduhan yang melindungi, tiada tiupan angin yang nyaman, tiada dentuman guruh yang menakutkan melainkan aku dapati semua itu menjadi bukti keEsaan-Mu dan menunjukkan tiada sesuatu yang menyamai-Mu.
“Sekelian manusia telah tidur dan semua orang telah lalai dengan asyik maksyuknya. Yang tinggal hanya Rabi’ah yang banyak kesalahan di hadapan-Mu. Maka moga-moga Engkau berikan suatu pandangan kepadanya yang akan menahannya daripada tidur supaya dia dapat berkhidmat kepada-Mu.”
Rabi’ah juga pernah meraung memohon belas ihsan Allah SWT:
“Tuhanku! Engkau akan mendekatkan orang yang dekat di dalam kesunyian kepada keagungan-Mu. Semua ikan di laut bertasbih di dalam lautan yang mendalam dan kerana kebesaran kesucian-Mu, ombak di laut bertepukan. Engkaulah Tuhan yang sujud kepada-Nya malam yang gelap, siang yang terang, falak yang bulat, bulan yang menerangi, bintang yang berkerdipan dan setiap sesuatu di sisi-Mu dengan takdir sebab Engkaulah Tuhan Yang Maha Tinggi lagi Maha Perkasa.”
Setiap malam begitulah keadaan Rabi’ah. Apabila fajar menyinsing, Rabi’ah terus juga bermunajat dengan ungkapan seperti:
“Wahai Tuhanku! Malam yang akan pergi dan siang pula akan mengganti. Wahai malangnya diri! Apakah Engkau akan menerima malamku ini supaya aku berasa bahagia ataupun Engkau akan menolaknya maka aku diberikan takziah? Demi kemuliaan-Mu, jadikanlah caraku ini kekal selama Engkau menghidupkan aku dan bantulah aku di atasnya. Demi kemuliaan-Mu, jika Engkau menghalauku daripada pintu-Mu itu, nescaya aku akan tetap tidak bergerak juga dari situ disebabkan hatiku sangat cinta kepada-Mu.”
Seperkara menarik tentang diri Rabi’ah ialah dia menolak lamaran untuk berkahwin dengan alasan:
“Perkahwinan itu memang perlu bagi sesiapa yang mempunyai pilihan. Adapun aku tiada mempunyai pilihan untuk diriku. Aku adalah milik Tuhanku dan di bawah perintah-Nya. Aku tidak mempunyai apa-apa pun.”
Rabi’ah seolah-olah tidak mengenali yang lain daripada Allah. Oleh itu dia terus-menerus mencintai Allah semata-mata. Dia tidak mempunyai tujuan lain kecuali untuk mencapai keredaan Allah. Rabi’ah telah mempertalikan akalnya, pemikirannya dan perasaannya hanya kepada akhirat semata-mata. Dia sentiasa meletakkan kain kapannya di hadapannya dan sentiasa membelek-beleknya setiap hari.
Selama 30 tahun dia terus-menerus mengulangi kata-kata ini dalam sembahyangnya:
“Ya Tuhanku! Tenggelamkanlah aku di dalam kecintaan-Mu supaya tiada suatupun yang dapat memalingkan aku daripada-Mu.”
Antara syairnya yang masyhur berbunyi:
“Kekasihku tiada menyamai kekasih lain biar bagaimanapun,
Tiada selain Dia di dalam hatiku mempunyai tempat manapun,
Kekasihku ghaib daripada penglihatanku dan peribadiku sekalipun,
Akan tetapi Dia tidak pernah ghaib di dalam hatiku walau sedetik pun.”
Rabi’ah telah membentuk satu cara yang luar biasa di dalam mencintai Allah. Dia menjadikan kecintaan pada Ilahi itu sebagai satu cara untuk membersihkan hati dan jiwa. Dia memulakan fahaman sufinya dengan menanamkan rasa takut kepada kemurkaan Allah seperti yang pernah diluahkannya:
“Wahai Tuhanku! Apakah Engkau akan membakar dengan api hati yang mencintai-Mu dan lisan yang menyebut-Mu dan hamba yang takut kepada-Mu?”
Kecintaan Rabi’ah kepada Allah berjaya melewati pengharapan untuk beroleh syurga Allah semata-mata.
“Jika aku menyembah-Mu kerana takut daripada api neraka-Mu maka bakarlah aku di dalamnya! Dan jika aku menyembah-Mu kerana tamak kepada syurga-Mu maka haramkanlah aku daripadanya! Tetapi jika aku menyembah-Mu kerana kecintaanku kepada-Mu maka berikanlah aku balasan yang besar, berilah aku melihat wajah-Mu yang Maha Besar dan Maha Mulia itu.”
Pada akhir kurun pertama Hijrah, keadaan hidup masyarakat Islam dalam pemerintahan Bani Umaiyah yang sebelumnya terkenal dengan ketaqwaan telah mulai berubah. Pergaulan semakin bebas dan orang ramai berlumba-lumba mencari kekayaan. Justeru itu kejahatan dan maksiat tersebar luas. Pekerjaan menyanyi, menari dan berhibur semakin diagung-agungkan. Maka ketajaman iman mulai tumpul dan zaman hidup wara’ serta zuhud hampir lenyap sama sekali.
Namun begitu, Allah telah memelihara sebilangan kaum Muslimin agar tidak terjerumus ke dalam fitnah tersebut. Pada masa itulah muncul satu gerakan baru yang dinamakan Tasawuf Islami yang dipimpin oleh Hasan al-Bashri. Pengikutnya terdiri daripada lelaki dan wanita. Mereka menghabiskan masa dan tenaga untuk mendidik jiwa dan rohani mengatasi segala tuntutan hawa nafsu demi mendekatkan diri kepada Allah sebagai hamba yang benar-benar taat.
Bapa Rabi’ah merupakan hamba yang sangat bertaqwa, tersingkir daripada kemewahan dunia dan tidak pernah letih bersyukur kepada Allah. Dia mendidik anak perempuannya menjadi muslimah yang berjiwa bersih. Pendidikan yang diberikannya bersumberkan al-Quran semata-mata. Natijahnya Rabi’ah sendiri begitu gemar membaca dan menghayati isi al-Quran sehigga berjaya menghafal kandungan al-Quran. Sejak kecil lagiRabi’ah sememangnya berjiwa halus, mempunyai keyakinan yang tinggi serta keimanan yang mendalam.
Menjelang kedewasaannya, kehidupannya menjadi serba sempit. Keadaan itu semakin buruk setelah beliau ditinggalkan ayah dan ibunya. Rabi’ahjuga tidak terkecuali daripada ujian yang bertujuan membuktikan keteguhan iman. Ada riwayat yang mengatakan beliau telah terjebak dalam kancah maksiat. Namun dengan limpah hidayah Allah, dengan asas keimanan yang belum padam di hatinya, dia dipermudahkan oleh Allah untuk kembali bertaubat. Babak-babak taubat inilah yang mungkin dapat menyedar serta mendorong hati kita merasai cara yang sepatutnya seorang hamba bergantung harap kepada belas ihsan Tuhannya.
Ucapan Rabi’ah sewaktu kesunyian di ketenangan malam ketika bermunajat kepada Allah:
“Ya Allah, ya Tuhanku. Aku berlindung diri kepada Engkau daripada segala yang ada yang boleh memesongkan diri daripada-Mu, daripada segala pendinding yang boleh mendinding antara aku dengan Engkau!
“Tuhanku! bintang-bintang telah menjelma indah, mata telah tidur nyenyak, semua pemilik telah menutup pintunya dan inilah dudukku di hadapan-Mu.
“Tuhanku! Tiada kudengar suara binatang yang mengaum, tiada desiran pohon yang bergeser, tiada desiran air yang mengalir, tiada siulan burung yang menyanyi, tiada nikmatnya teduhan yang melindungi, tiada tiupan angin yang nyaman, tiada dentuman guruh yang menakutkan melainkan aku dapati semua itu menjadi bukti keEsaan-Mu dan menunjukkan tiada sesuatu yang menyamai-Mu.
“Sekelian manusia telah tidur dan semua orang telah lalai dengan asyik maksyuknya. Yang tinggal hanya Rabi’ah yang banyak kesalahan di hadapan-Mu. Maka moga-moga Engkau berikan suatu pandangan kepadanya yang akan menahannya daripada tidur supaya dia dapat berkhidmat kepada-Mu.”
Rabi’ah juga pernah meraung memohon belas ihsan Allah SWT:
“Tuhanku! Engkau akan mendekatkan orang yang dekat di dalam kesunyian kepada keagungan-Mu. Semua ikan di laut bertasbih di dalam lautan yang mendalam dan kerana kebesaran kesucian-Mu, ombak di laut bertepukan. Engkaulah Tuhan yang sujud kepada-Nya malam yang gelap, siang yang terang, falak yang bulat, bulan yang menerangi, bintang yang berkerdipan dan setiap sesuatu di sisi-Mu dengan takdir sebab Engkaulah Tuhan Yang Maha Tinggi lagi Maha Perkasa.”
Setiap malam begitulah keadaan Rabi’ah. Apabila fajar menyinsing, Rabi’ah terus juga bermunajat dengan ungkapan seperti:
“Wahai Tuhanku! Malam yang akan pergi dan siang pula akan mengganti. Wahai malangnya diri! Apakah Engkau akan menerima malamku ini supaya aku berasa bahagia ataupun Engkau akan menolaknya maka aku diberikan takziah? Demi kemuliaan-Mu, jadikanlah caraku ini kekal selama Engkau menghidupkan aku dan bantulah aku di atasnya. Demi kemuliaan-Mu, jika Engkau menghalauku daripada pintu-Mu itu, nescaya aku akan tetap tidak bergerak juga dari situ disebabkan hatiku sangat cinta kepada-Mu.”
Seperkara menarik tentang diri Rabi’ah ialah dia menolak lamaran untuk berkahwin dengan alasan:
“Perkahwinan itu memang perlu bagi sesiapa yang mempunyai pilihan. Adapun aku tiada mempunyai pilihan untuk diriku. Aku adalah milik Tuhanku dan di bawah perintah-Nya. Aku tidak mempunyai apa-apa pun.”
Rabi’ah seolah-olah tidak mengenali yang lain daripada Allah. Oleh itu dia terus-menerus mencintai Allah semata-mata. Dia tidak mempunyai tujuan lain kecuali untuk mencapai keredaan Allah. Rabi’ah telah mempertalikan akalnya, pemikirannya dan perasaannya hanya kepada akhirat semata-mata. Dia sentiasa meletakkan kain kapannya di hadapannya dan sentiasa membelek-beleknya setiap hari.
Selama 30 tahun dia terus-menerus mengulangi kata-kata ini dalam sembahyangnya:
“Ya Tuhanku! Tenggelamkanlah aku di dalam kecintaan-Mu supaya tiada suatupun yang dapat memalingkan aku daripada-Mu.”
Antara syairnya yang masyhur berbunyi:
“Kekasihku tiada menyamai kekasih lain biar bagaimanapun,
Tiada selain Dia di dalam hatiku mempunyai tempat manapun,
Kekasihku ghaib daripada penglihatanku dan peribadiku sekalipun,
Akan tetapi Dia tidak pernah ghaib di dalam hatiku walau sedetik pun.”
Rabi’ah telah membentuk satu cara yang luar biasa di dalam mencintai Allah. Dia menjadikan kecintaan pada Ilahi itu sebagai satu cara untuk membersihkan hati dan jiwa. Dia memulakan fahaman sufinya dengan menanamkan rasa takut kepada kemurkaan Allah seperti yang pernah diluahkannya:
“Wahai Tuhanku! Apakah Engkau akan membakar dengan api hati yang mencintai-Mu dan lisan yang menyebut-Mu dan hamba yang takut kepada-Mu?”
Kecintaan Rabi’ah kepada Allah berjaya melewati pengharapan untuk beroleh syurga Allah semata-mata.
“Jika aku menyembah-Mu kerana takut daripada api neraka-Mu maka bakarlah aku di dalamnya! Dan jika aku menyembah-Mu kerana tamak kepada syurga-Mu maka haramkanlah aku daripadanya! Tetapi jika aku menyembah-Mu kerana kecintaanku kepada-Mu maka berikanlah aku balasan yang besar, berilah aku melihat wajah-Mu yang Maha Besar dan Maha Mulia itu.”
SAAT KEMATIAN
Diriwayatkan dalam sebuah kisah bahawa ketika saat-saat akhir kematian Rabiatul Adawiyah iaitu seorang ahli sufi muslimah berada dalam keadaan wajahnya yang berseri-seri umpama pengantin baru di malam pertama dan tidak sedikit pun terdapat tanda-tanda kesedihan di raut wajahnya serta di dalam biliknya pula dipenuhi dengan haruman yang entah dari mana datangnya.Malah dalam maa yang sama, dia sempat berkata kepada orang-orang soleh yang (menunggunya) menziarahinya dengan berkata: “Berdirilah kamu dan pergi keluar, berikan jalan dan tempat buat utusan-utusan Allah yang datang.” Mendengarkan kata-kata itu yang keluar dari mulut Rabiatul Adawiyah sendiri, mereka pun segera keluar dari biliknya. Mereka tidak terus pulang, sebaliknya mereka menunggu di hadapan rumahnya untuk mengetahui apa yang akan terjadi.
Tidak lama selepas itu, Rabiatul bersuara pula kepada pembantunya: “Ya Abdah, selimutlah saya dengan jubah itu .” (jubah yang sentiasa di pakainya untuk bersolat tahjaut). Setelah permintaannya itu dilaksanakan oleh Abdah, dia pun terus mengucapkan dua kalimah syahadah lalu menghembuskan nafas terakhirnya.
MIMIPI (I)
Setahun setelah kematiannya, masyarakat sekeliling terutamanya rakan-rakan terdekatnya selalu sahaja mimpi bertemu dengannya. Mereka melihat wajah Rabiatul Adawiyah berseri-seri dan tenang serta gembira bersuka ria menerima kemuliaan yang dianugerahkan oleh Allah kepadanya.
Antara mereka yang bermimpi bertemu dan bercakap-cakap dengan Rabiatul Adawiyah ialah Abdah binti Abi Syawwal, iaitu seorang hamba yang sangat terkenal dengan kebaikaknya di Basrah:
“Saya bermimpi melihat Rabiatul memakai perhiasan yang diperbuat daripada mutiara hijau dan memakai jubah yang dibuat daripada sutera.” Abdah kemudiaanya bertanyakan kepadanya: “Di mana engkau letakkan jubah yang engkau pakai sebagai kafan serta tudung (purdah) yang diperbuat daripada bulu itu?”
Rabiatul Adawiyah menjawab: “ Ianya telah diambil daipadaku dan lalu diganti dengan yang aku pakai sekarang ini. Ada pun kain kafanku itu telah dilipat, lalu diberi cop dan diangkat ke syurga ‘Illiyin’, dan pahalanya akan diberikan kepadaku pada hari kiamat.”
Abdah bertanya pula: “Apakah kerana ini engkau beramal selama hayatmu di dunia?”
“ Ini belum dapat mengimbangi pemberian Allah yang disediakan bagi wali-walinya,” jawab Rabiatul Adawiyah.
Abdah bertanya lagi: “ Bagaimana keadaan abdah binti Abi Kilab?”
Rabiatul menjawab: “ jauh sekali, jauh sekali! Dia telah mendahului kita ke darjat paling tinggi.”
“ Mengapa hal ini boleh terjadi? Bukankah engkau lebih mulia di sisi manusia?” Abdah bertanyakan lagi.
Rabiatul menjelaskan: “Ini kerana dia tidak pernah mementingkan keduniaan selama hidupnya.”
Sekali lagi Abdah bertanya: “Bagaimana pula keadaan Malik?”
“Dia dapat menziarahi Allah bila-bila masa yang dikehendakinya,” terang Rabiatul lagi.
Kemudian Abdah bertanya pula: “Bagaimana pula dengan kedudukan Basyar bin Mansur?”
Dijawabnya pula: “Bagus, bagus sekali. Dia telah diberi kemuliaan oleh Allah lebih daripada yang dicita-citakannya.”
Akhirnya Abdah bertanyakan kepadanya: “Katakanlah kepada saya amalan yang dapat mendekatkan diriku kepada Allah, wahai Rabiatul.”
Rabiatul menjawab: “Perbanyakkan zikir, kerana zikir itu akan membahagiakanmu di dalam kubur.”
MIMPI (II)
Seorang soleh yang juga pernah bermimpi berjumpa dengan Rabiatul Adawiyah pernah mengajukan soalan seperti berikut kepadanya:
“Bagaimana engkau menjawab soalan malaikat Mungkar dan Nakir?”
Jawab Rabiatul Adawiyah: “Ketika Mungkar dan Nakir menyoalku “Siapa Tuhanmu?”, aku menyuruh agar mereka menyampaikan kepada Allah; “Benarkah engkau memerintahkan dua malaikat menyoalku? Bukankah aku ini perempuan tua dari salah seorang hamba-hamba-Mu yang tidak mengenal selain-Mu? Apakah engkau merasa perlu menutus dua malaikat (Mungkar dan Nakir) untuk menyoalku?”
MIMPI (III)
Seorang murid Rabiatul Adawiyah ada memberitakan bahawa pernah bermimpi bertemu dengan bekas gurunya itu. Menurutnya selalu mendoakannya buat bekas gurunya itu setiap kali selesai solat. Dalam mimpinya pula rabiatul berkata kepadanya: “Hadiah-hadiah (doa-doa) yang engkau kirimkan telah sampai kepada kami. Hadiahhadiah itu dihantar dalam bejana yang berisi nur dan ditutupi dengan sapu tangan dari cahaya.”
Diriwayatkan dalam sebuah kisah bahawa ketika saat-saat akhir kematian Rabiatul Adawiyah iaitu seorang ahli sufi muslimah berada dalam keadaan wajahnya yang berseri-seri umpama pengantin baru di malam pertama dan tidak sedikit pun terdapat tanda-tanda kesedihan di raut wajahnya serta di dalam biliknya pula dipenuhi dengan haruman yang entah dari mana datangnya.Malah dalam maa yang sama, dia sempat berkata kepada orang-orang soleh yang (menunggunya) menziarahinya dengan berkata: “Berdirilah kamu dan pergi keluar, berikan jalan dan tempat buat utusan-utusan Allah yang datang.” Mendengarkan kata-kata itu yang keluar dari mulut Rabiatul Adawiyah sendiri, mereka pun segera keluar dari biliknya. Mereka tidak terus pulang, sebaliknya mereka menunggu di hadapan rumahnya untuk mengetahui apa yang akan terjadi.
Tidak lama selepas itu, Rabiatul bersuara pula kepada pembantunya: “Ya Abdah, selimutlah saya dengan jubah itu .” (jubah yang sentiasa di pakainya untuk bersolat tahjaut). Setelah permintaannya itu dilaksanakan oleh Abdah, dia pun terus mengucapkan dua kalimah syahadah lalu menghembuskan nafas terakhirnya.
MIMIPI (I)
Setahun setelah kematiannya, masyarakat sekeliling terutamanya rakan-rakan terdekatnya selalu sahaja mimpi bertemu dengannya. Mereka melihat wajah Rabiatul Adawiyah berseri-seri dan tenang serta gembira bersuka ria menerima kemuliaan yang dianugerahkan oleh Allah kepadanya.
Antara mereka yang bermimpi bertemu dan bercakap-cakap dengan Rabiatul Adawiyah ialah Abdah binti Abi Syawwal, iaitu seorang hamba yang sangat terkenal dengan kebaikaknya di Basrah:
“Saya bermimpi melihat Rabiatul memakai perhiasan yang diperbuat daripada mutiara hijau dan memakai jubah yang dibuat daripada sutera.” Abdah kemudiaanya bertanyakan kepadanya: “Di mana engkau letakkan jubah yang engkau pakai sebagai kafan serta tudung (purdah) yang diperbuat daripada bulu itu?”
Rabiatul Adawiyah menjawab: “ Ianya telah diambil daipadaku dan lalu diganti dengan yang aku pakai sekarang ini. Ada pun kain kafanku itu telah dilipat, lalu diberi cop dan diangkat ke syurga ‘Illiyin’, dan pahalanya akan diberikan kepadaku pada hari kiamat.”
Abdah bertanya pula: “Apakah kerana ini engkau beramal selama hayatmu di dunia?”
“ Ini belum dapat mengimbangi pemberian Allah yang disediakan bagi wali-walinya,” jawab Rabiatul Adawiyah.
Abdah bertanya lagi: “ Bagaimana keadaan abdah binti Abi Kilab?”
Rabiatul menjawab: “ jauh sekali, jauh sekali! Dia telah mendahului kita ke darjat paling tinggi.”
“ Mengapa hal ini boleh terjadi? Bukankah engkau lebih mulia di sisi manusia?” Abdah bertanyakan lagi.
Rabiatul menjelaskan: “Ini kerana dia tidak pernah mementingkan keduniaan selama hidupnya.”
Sekali lagi Abdah bertanya: “Bagaimana pula keadaan Malik?”
“Dia dapat menziarahi Allah bila-bila masa yang dikehendakinya,” terang Rabiatul lagi.
Kemudian Abdah bertanya pula: “Bagaimana pula dengan kedudukan Basyar bin Mansur?”
Dijawabnya pula: “Bagus, bagus sekali. Dia telah diberi kemuliaan oleh Allah lebih daripada yang dicita-citakannya.”
Akhirnya Abdah bertanyakan kepadanya: “Katakanlah kepada saya amalan yang dapat mendekatkan diriku kepada Allah, wahai Rabiatul.”
Rabiatul menjawab: “Perbanyakkan zikir, kerana zikir itu akan membahagiakanmu di dalam kubur.”
MIMPI (II)
Seorang soleh yang juga pernah bermimpi berjumpa dengan Rabiatul Adawiyah pernah mengajukan soalan seperti berikut kepadanya:
“Bagaimana engkau menjawab soalan malaikat Mungkar dan Nakir?”
Jawab Rabiatul Adawiyah: “Ketika Mungkar dan Nakir menyoalku “Siapa Tuhanmu?”, aku menyuruh agar mereka menyampaikan kepada Allah; “Benarkah engkau memerintahkan dua malaikat menyoalku? Bukankah aku ini perempuan tua dari salah seorang hamba-hamba-Mu yang tidak mengenal selain-Mu? Apakah engkau merasa perlu menutus dua malaikat (Mungkar dan Nakir) untuk menyoalku?”
MIMPI (III)
Seorang murid Rabiatul Adawiyah ada memberitakan bahawa pernah bermimpi bertemu dengan bekas gurunya itu. Menurutnya selalu mendoakannya buat bekas gurunya itu setiap kali selesai solat. Dalam mimpinya pula rabiatul berkata kepadanya: “Hadiah-hadiah (doa-doa) yang engkau kirimkan telah sampai kepada kami. Hadiahhadiah itu dihantar dalam bejana yang berisi nur dan ditutupi dengan sapu tangan dari cahaya.”
Begitulah keadaan kehidupan Rabi’ah yang ditakdirkan Allah untuk diuji dengan keimanan serta kecintaan kepada-Nya. Rabi’ah meninggal dunia pada 135 Hijrah iaitu ketika usianya menjangkau 80 tahun. Moga-moga Allah meredainya, amin!
No comments:
Post a Comment
Your comments